Korsrygg

Korsryggplager er en av de vanligste problemene en kiropraktor behandler og forskning har vist at det er den største muskel og skjelettplagen i verden. I 2010 la Global Burden of Disease Study, korsryggplager til listen over topp 10 sykdommer i verden, og kom frem til at plagen er den som fører til flest tapte arbeidsdager i samfunnet vårt.

Hvorfor får man korsryggssmerter?

Det er mange forskjellige grunner til at man kan oppleve korsryggssmerter, og de aller fleste er ufarlige. Korsryggen består av et intrikat samarbeid mellom ledd, ligamenter, sener og muskler. Dette gjør at vi kan utføre våre dagligdagse gjøremål, men det gjør også korsryggen utsatt for overbelastning og skader. Langvarig sitting, fremoverbøyde arbeidsoppgaver og tung styrketrening med kompresjon, som knebøy og markløft, kan være grunner til at noen er mer plaget enn andre.

Bekkenplager, akutte korsryggplager og prolaps er noen av de vanlige grunnene til at man opplever smerter i korsryggen.

Det er viktig at man kommer tidlig til kiropraktor hvis man opplever symptomer i korsryggen. Ved å kartlegge ryggen og dens funksjon, vil man kunne minimere belastninger i området og få roet ned irritasjoner og spent muskulatur. Det er også viktig å få en grundig undersøkelse, slik at man får satt riktig diagnose. Da vil kiropraktoren finne ut om problemet er akutte lave ryggsmerter (akutt lumbago), prolaps, eller andre muskel og skjelettrelaterte plager.

KiropraktorenHøvikklinikken vil med sin kunnskap og mangeårige erfaring kunne sette en riktig diagnose. Dette er viktig for at man får riktig og effektiv behandling av plagene, samt øvelser for stabilisering og for å minske tilbakevendende problemer.