Svimmelhetssenteret og krystallsykebehandling

Svimmelhet er veldig ubehagelig, men i de aller fleste tilfeller er det helt ufarlig. Årsaken til svimmelheten kan være mange, det er derfor viktig med en god anamnese, undersøkelse, samt erfaring for å få satt rett diagnose. Vi har utdannet og spesialisert oss innen diagnostisering og behandling av balanse og svimmelhetsproblematikk. Vi har over 10 års erfaring med behandling av Krystallsyke og har stor interesse av å utvikle kunnskap og følge med på den nyeste forskningen på området.

Henvisningsrett: Vi kan henvise til bildediagnostikk og til ØNH med kompetanse hvis videre undersøkelse er nødvendig

Kort ventetid: Vi har kort ventetid og kan tilby utredning og behandling i løpet av noen få dager.

Videobriller: Vi bruker videobriller i behandlingen, som er et viktig hjelpemiddel for å sette riktig diagnose

Hva er svimmelhet?

En følelse av en selv eller omgivelsene beveger seg, uten at det er reelt, er en vanlig forklaring. Symptomene skyldes ofte en ubalanse i nervesystemet, hvor informasjonen fra øynene, balanse systemet eller det perifere nervesystemet ikke stemmer overens.

Svimmelhets-symptomer er i mange tilfeller en normal reaksjon på en unormal situasjon. Dette kan være uvante sanseinntrykk, raske bevegelser, tretthet eller psykiske plager. I disse tilfellene er svimmelheten kortvarig, og du vet vanligvis hvorfor du blir svimmel.

Andre ganger oppstår svimmelheten spontant og uten en klar årsak. Dette vil si at man føler seg svimmel i en situasjon som tidligere ikke har ført til ubehag. Ved kraftige symptomer som oppstår akutt, bør du raskt ta kontakt med helsevesenet, enten fastlege eller legevakt.

Årsaker til svimmelhet

• BPPV/Krystallsyke: Akutt svimmelhet, som oftest i anfall, hvor svimmelheten varer i 10-20 sekunder og en følelse av at verden beveger seg. Den vanligste grunnen til akutt svimmelhet vertigo. Rundt 70.000 nordmenn rammes av plagen årlig.
  • Vestibularisnevritt: Starter med et akutt anfall, som varer over et døgn. Anfallet består av kraftig karusellsvimmelhet, ustøhet og kvalme/oppkast. Anfallet vil etterfulgt av periode med mer ustøhet, svimmelhet ved hurtige bevegelser av hodet og nedsatt energinivå.
  • PPPS: Svimmelhet eller følelse av ustøhet som er til stede minst 15 dager per måned i minst 3 måneder. Svimmelhet som etterfølger en akutt episode, ofte krystallsyke, nevritt eller panikkanfall. Forverres i oppreist stilling, ved bevegelse av hodet, ved bilder i bevegelse eller komplekse mønster.
  • Cervikogen svimmelhet: Cervikogen svimmelhet kommer fra smerte eller feilfunksjoner i nakken. Diagnosen blir ofte satt på pasienter som har smerter eller skade i nakken, samt svimmelhet. Man ønsker også å utelukke alle andre typer svimmelhet, for å være helt sikker på diagnosen.
  • Vestibulær migrene: På samme måte som man får hodpeine ved migrene, kan man få svimmelhet eller ubalanse. Man får akutte anfall med svimmelhet og kvalme, som varer fra timer til et par dager. Dette kan komme sammen, eller uten hodepine, men man skal se en sammenheng med hodepine i fem av episodene. Disse pasientene kan respondere fint på vestibulær rehabilitering og økt trygghet gjennom riktig diagnose.
  • Meniere’s sykdom: Akutte anfall med svimmelhet og kvalme. Sammen med svimmelheten vil man få dottfølelse i øret, nedsatt hørsel og tinnitus. Denne plagen er tilbakevendende og man vil se gradvis mindre svimmelhet ved anfallene, men økt hørselstap som også vil være tilstede mellom anfallene.

Undersøkelse av svimmelhet

Svimmelhet kan oppstå på veldig mange forskjellige måter. Noen våkner opp svimle, mens andre har fått svimmelhet etter traume eller en periode med litt mye belastning på jobb eller privat. Anamnese er derfor en veldig viktig del av svimmelhetsundersøkelsen. Denne informasjonen vil lede undersøkelsen videre. Som regel går undersøkelsen ut på å finne ut hvordan og hvorfor personen blir svimmel. Dette kan i noen situasjoner være ubehagelig, men ikke farlig på noen måte. Vi bruker videobriller med infrarøde kameraer for å få en mest mulig grundig undersøkelse.

Behandling av svimmelhet

Hvilken behandling som blir utført, kommer igjen an på hvilken diagnose som blir satt. Ved BPPV/Krystallsyke vil det bli brukt reponeringsmanøvere, som vil være spesifikk for hvilken buegang som er affisert. Ved PPPS eller vestibulære feilkompenasasjoner vil det være et større fokus på vestibulær rehabilitering, mens ved cervikogen svimmelhet vil bli behandlet ved å ha fokus på nakke ledd og muskler. Det er derfor viktig å få satt riktig diagnose, som gjør at svimmelheten blir behandlet på best mulig måte. Kiropraktor Håvard har mye kursing og tatt videreutdanning på HVL innen Svimmelhet og Vestibulær rehabilitering.