Underarm og hånd

Underarm og håndplager er vanlige i alle mennesker. Fra kontorarbeidere til idrettsutøvere. Underarmen består av to bein som kommer fra albuen og strekker seg ned til roten av hånden. Disse beinene danner håndleddet sammen med to rader av mange små bein fra hånden. I hele underarmen er det muskler som jobber lokalt eller strekker seg ned i hånd og fingre. Det er derfor veldig mange strukturer som kan skape smerter i områdene. Smertene kan være lokale eller de kan spre seg fra et område til et anne

Hvorfor får man underarm og håndplager

Underarm og håndplagerP har ofte en sammenheng med overbelastninger. Dette gjelder repetitive øvelser på jobb, akutte overbelastninger eller idrettsrelaterte skader. Det er også plager assosiert med traumer og fall, spesielt i håndledd og håndrot. Kompresjon på nevrologiske strukturer i området er også en vanlig grunn til plager i området. Denne typen smerte vil kjennes som en brennende eller prikkende følelse, ofte i en spesifikk del av hånd eller underarm.

Det er ikke uvanlig at smerter i disse områdene stammer fra problemer lengere oppe i systemet. Eksempler på dette er nakkeprolaps, TOS kompartment syndrom, nerveskader i nakken eller tendinoseforandringer i skuldermuskulatur

Vanlige grunner til underarm og håndplager

En kiropraktor vil utfra anamnese og undersøkelse sette en diagnose på hva plagen er og hvorfor plagen har oppstått. I undersøkelsen vil det bli brukt palpasjon og spesielle ortopediske tester. Disse ortopediske testene er designet for differensiere mellom de forskjellige type plagene. Hvis man ikke finner konkrete svar ved undersøkelse, eller hvis man trenger ytterligere informasjon vil kiropraktoren henvise videre til spesialist eller til bildeundersøkelse.

Etter undersøkelsen vil kiropraktoren bruke klinisk erfaring og forskning til å behandle plagen på mest effektiv måte. Ved underarm og hånd-plager er det viktig å fjerne årsaken til overbelastning og minimere denne i fremtiden med ergonomiske råd og øvelser.
KiropraktorenHøvikklinikken har videreutdannet seg gjennom FICS (The International Federation of Sports Chiropractic) og kan med denne utdannelsen være en del av behandlingsapparatet under OL og VM. Han besitter derfor mye kunnskap innen diagnostisering og behandling av disse typer plager.