Plantarfascitt – bevegelse i foten og øvelser

Plantarfascitt er en betennelsestilstand i fotsålens seneplate, hvor den fester seg på hælbeinet (calcaneus). Dette er en plage som er vanlig i alt fra idrettsutøvere til pensjonister, men er vanligst i 40 års alderen og oppover.

Plantarfascitt og hælsmerter

Plantarfascitt

Det er veldig individuelt hva som skaper plagen. Noen kjenner smerten etter perioder med mye ståing, gåing eller løping. Den er også vanlig i idretter som involverer mye hopping. Som regel kan man se en økning i aktiviteten, som fører til overbelastning av senen og senere en startende betennelsesprosess. Man ser også at det er vanligere i overvektige og i de som er i lite fysisk aktivitet.

Utenom overbelastningen på senen har det blitt gjort mye forskning rundt mekanismen rundt hvorfor noen får denne plagen. Noe det har lagt mye fokus på her er bevegelse av foten og også fot-stillingen. Forskning har kommet frem til at hulfot eller plattfot vil øke personens mulighet for å få Plantarfascitt. Forskning har også sett på leddutslag i foten på pasienter med og uten Plantarfascitt. Her fant de at det var vesentlig mindre utslag i leddbevegelse hos pasientene med Plantarfascitt, enn det var i pasienter uten hæl smerter. Dette forsøket ble gjort både stående og liggende.

Dette samsvarer med hva jeg (Kiropraktor Håvard) ofte finner hos pasienter. Man finner som regel nedsatt bevegelse av hælbeinet hos disse pasientene. Hælbeinet er der hele bevegelsen i foten starter når man går. Det er videre fra dette beinet at leddene i resten av foten vil bevege seg for å skape et optimalt bevegelsesmønster i foten. Nedsatt bevegelse her kan derfor føre til ekstra stress og strekk på seneplaten i fotsålen og kan være en av grunnene til at pasienten har utviklet denne plagen. Ved siden av dette er det viktig med god bevegelse i resten av leddene i foten. Les mer om forskningen her: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21343689

Effektiv behandling av plantar fasciit består derfor ofte av manipulasjon eller mobilisering av leddene i foten, sammen med bløtvevsbehandling, ergonomi og øvelser. Pasienter som ikke responderer på dette, har forskning vist at Trykkbølgebehandling, sammen med øvelser kan ha en god effekt.

Innen øvelser har man sett en effekt av styrkeøvelser, mot tøyningsøvelser som ble brukt tidligere. Tå-hev med et opprullet håndkle under tærne har blitt bevist som effektivt for plagen. Øvelsen utføres med opp mot 12 repetisjon, hvor man teller tre sekunder opp, holde i to og ned på tre sekunder. Etter noen uker kan denne øvelsen gjøres med vekter eller en tyngre ryggsekk. Les mer om forskningen her: http://www.running-physio.com/pf-new-research/