Plantar fascitt

Plantar fascitt er i disse dager en vanlig plage og pasienter som har denne plagen har forskjellige nivåer av smerte. Under foten går det en plantarfascie som strekker seg fra undersiden av helen og sprer seg frem som en vifte mot basen av tærne. Jobben til plantarfascien er å sørge for optimal vektoverføring i foten, spesielt når man forflytter vekt fra hæl og frem til tå.

• Lokale smerter under hælen, typisk fem centimeter fra hælens ende
• Noen ganger sprer smerten seg fram og under hele foten
• Smerter når man går eller ved andre aktiviteter
• Smerter når man står på hard underlag
• Økte smerter om morgenen og ved belastning

Hvorfor får man Plantar Fascitt?
På grunn av sitt intrikate samarbeid kan det være mange grunner til at pasienter opplever smerter i fot og ankel. De aller fleste med plantar fascitt får dette pga overbelastning på fascien. Dårlige sko, idrett som består av hopping og langdistanseløpene, samt jobber som består av mye gåing kan øke muligheten for å få plagen. Hvis man også har feilstilling i foten, som igjen fører til nedsatt funksjon av fotens vanlige biomekanikk, vil man være mer predisponert til å få plagen.

En kiropraktor vil utfra anamnese og undersøkelse sette en diagnose på hva plagen er og hvorfor plagen har oppstått. I undersøkelsen vil det bli brukt palpasjon og spesielle ortopediske tester. Disse ortopediske testene er designet for å differensiere mellom forskjellige type plager. Når man jobber med fot og ankel er det også viktig å undersøke gangmønsteret til pasienten og evt skotøy for å vurdere evt sammenheng med plagen. Hvis man ikke finner konkrete svar ved undersøkelse, eller hvis man trenger ytterligere informasjon vil kiropraktoren henvise videre til spesialist eller til bildeundersøkelse.
En kiropraktor vil jobbe mye med å få normal biomekanikk av foten, når man sliter med plantar fascitt. Foten er laget for å overføre belastning fra en del av foten til en annen, så hvis foten har dårlig funksjon, vil belastningen bli fordelt feil og det blir økt mulighet for plager og smerter. Kiropraktoren vil også jobbe med bløtvevet i foten og på denne måten bryte opp irritasjoner og stramheter, som kan være smerteskapende.

Hvis dette ikke har hjulpet på problemet, har Høvikklinikken trykkbølgebehandling, som har vist gode resultater på disse plagene.

Kiropraktoren på Høvikklinikken har videreutdannet seg gjennom FICS (The International Federation of Sports Chiropractic) og kan med denne utdannelsen være en del av behandlingsapparatet under OL og VM. Han besitter derfor mye kunnskap innen diagnostisering og behandling av disse typer plager