Hofteplager

Hoften er et ledd med stor bevegelse. Ledd med stor bevegelse trenger alltid stabilitet rundt seg for å kunne fungere optimalt. Hofteleddet består av hoftebeinet, som fester seg til hoftebeinet som igjen er på å danne bekkenleddet. Rundt leddet er det muskulatur, ligamenter og kapsler som har som jobb å skape bevegelse, samt å skape stabilitet og for å unngå over bevegelighet av leddet. Hoften forbinder underekstremitet med resten av kroppen og full funksjon er viktig for å kunne bevege seg på en normal måte.

– Smerte dypt i leddet
– Diffuse smerter rundt leddet
– Lokale smerter som enkelt kan lokaliseres
– Nedsatt bevegelighet eller smerte med bevegelse
– ”Klikke” og ”poppe” lyder innefra hoften med bevegelse
– Smerten og ømhet i muskulatur rundt hoften
– Smerter før, under eller etter trening

Hoften er et ledd som får mye belastning i løpet av en dag. Overbelastning og feilbelastning er derfor en av de vanlige årsakene til hoftesmerter. Slitasje, bekkenlåsninger og traumer er andre vanlige årsaker til at hoftesmerter oppstår.

– Hofteslitasje/cox-artrose
– Labrum ruptur
– Muskel tendinoser
– Bursitt
– Bekkenrelaterte plager
– Idrettsrelaterte plager som strekk eller ruptur av muskler

En kiropraktor vil utfra anamnese og undersøkelse sette en diagnose på hva plagen er og hvorfor plagen har oppstått. I undersøkelsen vil det bli brukt palpasjon og spesielle ortopediske tester. Disse ortopediske testene er designet for differensiere mellom de forskjellige type plagene. Hvis man ikke finner konkrete svar ved undersøkelse, eller hvis man trenger ytterligere informasjon vil kiropraktoren henvise videre til spesialist eller til bildeundersøkelse.

Etter undersøkelsen vil kiropraktoren bruke klinisk erfaring og forskning til å behandle plagen på mest effektiv måte. Videre vil det som regel med skulderplager bli lagt fokus på øvelser og ergonomiske råd for å skape stabilitet, samspill mellom ledd, muskulatur og sener, samt minimere sjansen for at plagen vil gjenoppstå ved en senere anledning.

Kirorpaktor Håvard på Høvikklinikken har videreutdannet seg gjennom FICS (The International Federation of Sports Chiropractic) og kan med denne utdannelsen