Kneplager

Kneet består av lårbeinet og leggbeinet som avskilles av meniskene. Over leddet ligger kneskålen. Kneet har som jobb å bøye og rette seg under gange, samt at det skal transportere krefter fra ankel opp mot hofte og rygg. Rundt og inni kneet ligger det ligamenter og muskler som har som oppgave å skape stabilitet og bevegelse. Dårlig stabilitet og overbeveglighet kan føre til kneplager.

• Stikkende smerter dypt i leddet
  • Diffuse smerter rundt kneet
  • Lokale smerter som er enkelt å lokalisere
  • Nedsatt bevegelse eller smerter med bevegelse
  • ”Klikke” eller ”poppe” lyder
  • Følelse av ustabilitet
  • Hevelse
  • Økt smerte før, under eller etter trening

Det kan være mange grunner til kneplager. Traumer og irdettsrelaterte traumer er en de vanligste årsakene til smerter. Ved siden av dette kan feilbelastning, overbelastning og dysfunksjon i samspillet mellom muskel og ledd være en av årsakene til at pasienter får kneplager.

• Jumpers knee/løpe-kne
  • Runners knee/hoppkne
  • Leddbåndskader
  • Meniskskader
  • Patellofemoral smertesyndrom
  • Muskel tendinoser

En kiropraktor vil utfra anamnese og undersøkelse sette en diagnose på hva plagen er og hvorfor plagen har oppstått. I undersøkelsen vil det bli brukt palpasjon og spesielle ortopediske tester. Disse ortopediske testene er designet for differensiere mellom de forskjellige typer kneplager. Hvis man ikke finner konkrete svar ved undersøkelse, eller hvis man trenger ytterligere informasjon vil kiropraktoren henvise videre til spesialist eller til bildeundersøkelse.

Etter undersøkelsen vil kiropraktoren bruke klinisk erfaring og forskning til å behandle plagen på mest effektiv måte. Videre vil det som regel med skulderplager bli lagt fokus på øvelser og ergonomiske råd for å skape stabilitet, samspill mellom ledd, muskulatur og sener, samt minimere sjansen for at plagen vil gjenoppstå ved en senere anledning.

KirorpaktorenHøvikklinikken har videreutdannet seg gjennom FICS (The International Federation of Sports Chiropractic) og kan med denne utdannelsen være en del av behandlingsapparatet under OL og VM. Han besitter derfor mye kunnskap innen diagnostisering og behandling av disse typer plager.