Låsning i brystryggen

Smerten i øver del av midtryggen er veldig vanlig. Rundt hvert av de 12 segmentene i midtryggen er det muskler som regulerer spennet. Når man beveger seg har disse musklene som jobb å føre til optimal bevegelse av ryggsøylen. Når funksjonen av dette området ikke er som det skal, kan de oppstå låsning i brystryggen.

• Ubehag/smerter mellom skulderbladene. Ofte ut mot en side
  • Smerter som forandres med posisjoner
  • Statiske posisjoner øker ofte smerten
  • Ofte økt ubehag ved bevegelse av nakke, rygg og armer.
  • Ubehaget/Smerten kan være fra diffus til ganske intens
  • Smerten kan spre seg opp i nakken eller frem mot brystet

Det kan være mange grunner til at plagene oppstår, men ofte er ensformig og statisk overbelastning hovedgrunnene. Statisk og fremoverlent arbeid vil øke presset på strukturene i ryggen. Økt press på lokale strukturer kan føre til låsinger i midtryggen. Låsningen oppstår når musklene rundt leddet trekker seg sammen. Låsningen kan komme akutt eller ligge latent.

Feil av brystryggen belastning vil også føre til overaktivitet av visse muskler, mens andre muskler blir underaktive. Både over og underaktive muskler kan være smerteskapende strukturer.

Ved plager burde man oppsøke kiropraktor tidlig. Dette er nødvendig fordi man som oftest får en fin bedring med riktig behandling. Det er viktig å kartlegge ryggen og dens funksjon for å minimere belastninger i området og få roet ned irritasjoner og spent muskulatur.  En grundig undersøkelse er viktig, slik at man får satt en riktig diagnose og man finner ut om problemet stammer fra midtrygg, ribbein eller om problemet er muskulært.

KiropraktorenHøvikklinikken har mange års erfaring med behandling av plager i midtrygg og bryst. Kiropraktisk leddkorreksjoner og bløtvevsbehandling vil bli brukt i behandlingen for å få roet ned irritasjon og får å opprettholde optimal funksjon i området. Øvelser er viktig å minimere belastning og for å unngå tilbakefall.