Golfalbue og tennisalbue

Hva er jobben til albuen?

Albuen består av tre bein. Vi har Humerus som er overarmen og vi har radius på utsiden og ulna på innsiden av underarmen, som går ned til håndleddet. Der disse tre beinene møtes er albueleddet. Albuen har som jobb å strekke ut ved hjelp av triceps muskelen og bøye seg ved hjelp av biceps muskelen. Biceps hjelper også til med å supinere (dreie hånden utover) og muskler i underarmen gjør at albuen kan pronere (dreie hånden innover). Rundt albueleddet er det muskler, sener, nerver og blodårer, som fører til funksjon i området. Biceps og Triceps fester seg til albuen og i underarm er det mange muskler som har utspring fra albuen, og har som hovedfunksjon å bevege hånden.

Hva er Golf- og Tennisalbue og hvor får man dette?

Disse to tilstanden vil man som oftest få ved overbelastning til muskulatur på enten innside (golf) eller utside (tennis) av albue. Navnene i seg selv trenger ikke å si at man må spille golf for å få golfalbue, men hovedgrunnen til at man får denne tilstanden er pga repetitiv anstrengelse av muskulatur ved håndledd fleksjon (noe man gjør for hvert slag i golf) eller hardt grep. Tennisalbue får man pga repetitiv anstrengelse til muskulatur ved håndledd ekstensjon (noe man gjør ved et backhand slag i tennis). Disse tilstanden kan man få i andre sporter som f.eks CrossFit, klatring, håndball eller andre idretter hvor man bruker mye håndledd. Man ser også disse tilstandene hos malere, snekkere, frisører og personer med kontorjobb.

Golf albue

Golfalbue

golf- og tennisalbue

Tennisalbue

Hva er symptomene på Golf- og Tennisalbue?

Hovedsymptomet til golfalbue er smerte på innsiden av albuen som kan spre seg nedover innsiden av underarmen og ned til hånden. Smerten blir forverret ved visse bevegelser som håndledds fleksjon og griping av objekter. På samme stedet kan man også få nummenhet, som da oftest strekker seg ned til ringfinger og lillefinger. Albuen kan føles stiv og lite bevegelig, og man vil ofte få redusert styrke i hånden.

Plagene med tennisalbue er ganske likt som golfalbue, men smerten er lokalisert på utsiden av albuen og strekker seg ned utsiden av underarmen. Man vil også her få redusert gripeeffekt av hånden.

Hvordan behandler man Golf- og Tennisalbue?

Tidligere har kortisonbehandling vært vanlig for disse tilstandene, men man har gått mer bort fra dette da det er en overbelastningstilstand. Det første man burde gjøre er å holde seg borte fra aktivitet og bevegelse som provoserer området en periode. Under en avlastningsperiode vil man også få behandling trykkbølge, bløtvevsbehandling og manipulajsonsteknikker. Det trengs som oftest ikke mer enn 3-6 behandlinger for å bli smertefri før man er tilbake til normal aktivitet, og gjennom behandlingsprosessen vil man gradvis trappe opp aktiviteten. Sammen med behandling vil man etterhvert få spesifikke øvelser og tøying, og disse kan fint gjøres hjemme. Kiropraktor Christoffer har lang erfaring med bruk av trykkbølgebehandling, mens Håvard har videreutdannet seg som Idrettskiropraktor og har opparbeidet seg lang erfaring med det behandling av idrettsskader gjennom dette.