Cervikogen Hodepine

Hodepine som stammer fra nakken kalles Cervikogen hodepine. Denne typen hodepine er direkte linket til feilfunksjoner i øvre del av nakken eller cervikal columna, som det heter på fagspråket. Dette er en vanlig type hodepine og har sammenheng med statiske og uvanlige posisjoner av nakken. Cervikogen hodepine responderer dårlig på vanlig medikamentelle behandlingsmetoder, men vil som regel respondere bra på fysisk behandling.

• Ensidig hodepine
  • Smerten er trykkende eller stikkende.
  • Smerten holder seg på samme sted og flytter ikke på seg.
  • Ofte smerter der bunnen av hodet møter nakken, som stråler mot tinning og øyet.
  • Smerten blir fremprovosert av bevegelse og testing av nakken.
  • Hodepinen er fokusområdet for pasienten og ikke nakkesmerten, i de fleste tilfeller.

Nerven fra de tre øverste nakkevirvlene i nakken deler smertesenter med trigeminalnerven, som sender sansesignaler fra ansiktet til hjernestammen. Fordi disse nervene deler samme senter, blir hjernen lurt og tror at smerten er lokalisert i hodet, og ikke i nakken

Cervikogen hodepine er den hodepinen som responderer best på kiropraktisk behandling. En pasient vil som regel oppleve bedring etter en kort behandlingsperiode. Det er viktig at man får satt korrekt diagnose og en erfaren behandler vil kunne differensiere dette, fra andre typer hodepiner.

KiropraktorenHøvikklinikken har jobbet med hodepine i flere år, og har opparbeidet seg mye erfaring med diagnostisering og behandling av denne lidelsen.