Tensjonshodepine

Tensjonshodepine er den mest vanlige av alle hodepiner. Den blir også kalt spenningshodepine og stresshodepine. Hodepinen kommer som regel i situasjoner med økt fysisk og psykisk belastning, men smertene er som regel ikke så kraftige at pasienten har problemer med å fungere i det daglige. Tensjonshodepine kan ofte forveksles med andre hodepiner, som migrene og cervikogen hodepine.

• Smerten ligger på begge sider av hodet
  • Hodepinen starter ofte bak i nakken og beveger seg frem til pannen
  • Hodepinen er trykkende
  • Pas kjenner smerten som en ”trang hjelm” eller et bånd som strammer seg rundt hodet
  • Vanlig med økt hodepine i stressede perioder
  • Smerten er ikke så sterk at man må avslutte oppgaven man utfører
  • Hodepinen minsker som regel med fysisk aktivitet
  • Det er ikke lys og lydømfintlighet forbundet med denne hodepinen

Tensjonshodepine kommer fra muskelkontraksjoner i nakke og hodet. Søvnmangel, samt fysisk og psykisk stress kan være faktorer som skaper denne muskelkontraksjonen. Ved siden av dette kan mat, væskeinntak, skjermbruk og daglige situasjoner være faktorer som er forbundet med hodepinen.

Kiropraktoren ved Høvikklinikken har flere års erfaring med diagnostisering og behandling av tensjonshodepine.

Forskning har vist at konservativ behandling hos kiropraktor har veldig god effekt, og vil føre til en rask bedring av denne typen hodepine. Behandlingen er skånsom og effektiv. Ved siden av behandlingen kan det være nødvendig med noen livsstilsendringer, ofte i forbindelse med stress, søvn og mat, for å få enda bedre effekt. Hodepinen er tilbakevendende hos en del pasienter, så øvelser og ergonomiske råd blir tatt i bruk for å skape stabilitet av muskulatur og mindre belastning.